05-02-2017

Nieuwe afspraken met schooltjes in Kameroen

De schooltjes hebben het erg moeilijk; niet alleen neemt het aantal leerlingen af door het (te) hoge schoolgeld, er is ook vrijwel geen onderhoud gepleegd doordat het bisdom aan het sparen is voor een nieuwe kerk. In overleg is aangegeven dat dat zo niet langer kan; de stichting Dja zal in het vervolg bij onderhoud van de infrastructuur ook mede financiering (60-40) van het bidsom verlangen. Met de jonge en ambitieuze 'superintendent', (de schakel tussen bisdom en de schooltjes) zijn daarover afspraken gemaakt. Ook zal hij aandringen op verlaging van het schoolgeld.

Ook heeft de stichting Dja aangegeven dat ze het programma waarbij ze voor de allerarmste gezinnen het schoolgeld betalen (100% voor basisonderwijs, 60% voor secundair onderwijs) voortzetten. En tenslotte wordt er een nieuw lesprogramma ontwikkeld voor de hoogste klassen, over natuur, milieu en gezondheid. Dat programma wordt ontwikkeld in samenwerking met de botanische tuin in Limbé.